Korsika - září 2010

1. den (17. 9.) - Cap Corse

PlánCap Corse
Stav počasíOblačno

Ráno v Livornu, budíček nastaven na 6:15 – kvůli trajektu, špunty v uších. Jak to mohlo dopadnout? Málem jsme zaspali trajekt. Naštěstí jsme ho nakonec stihli a vyrazili na čtyřhodinovou plavbu směr Bastia.

V Bastii jsme natankovali plnou nádrž a vyrazili na sever, objet celý ostrov po pobřeží. Zastavili jsme se podívat na zříceninu v Castellu, ale ta nás moc nezaujala. Pokračovali jsme dále na sever až na pláž Tamarone, kde jsme se vykoupali. Voda byla celkem studená a plná řas, tak jsme pokračovali dál.

Dojeli jsem k slavnému mlýnu Mattei, udělali pár fotek, našli keš a pokračovali dál. Den jsme zakončili v příjemném kempu u vesničky Port de Centuri.

Fotogalerie

2. den (18. 9.) - Tour de Seneque

Stav počasíPolojasno/bouřka

Z kempu jsme ráno vyrazili na „Tour de Seneque“ – zbytky staré věžě na kopci, v jejíž předchůdkyni kdysi možná žil Seneca. Nahoře u věže jsme po dlouhém hledání našli kešku. Nejdřív bylo zataženo, ale pak se obloha roztrhala a my jsme měli rozhled k mořím na východ i na západ.

Další zastávkou byla Nonza – od věže jsme obdivovali nádhernou pláž zamořenou azbestem z havárie v nedaleké továrně.

O kousek jižněji jsme našli další pěknou pláž, kde jsme se vykoupail. Pokračovali jsme do města St.Florant, kde nás zastihla bouřka. Ještě jsme navštívili město L'Ile Rousse, kde se zrovna na náměstí hrál turnaj v petanque. Prošli jsme město, nemohli jsme vynechat fotogenický maják na červených skalách.

Fotogalerie

3. den (19. 9.) - Monte Tolo

PlánVýstup na Monte Tolo.
Výchozí a cílový bodBoca Di a Battaglia
Převýšení300 m
VrcholMonte Tolo (1332m)

Po ránu jsme vyrazili autem do sedla Boca Di a Battaglia odkud jsme začali stoupat směrem k Monte Tolo. Výstup to byl jednoduchý, takže po dvou hodinách jsme byli na vrcholu, výhled z vrcholu byl parádní.

Po sestupu k autu jsme sjeli do Speloncata – jedné z „nejmalebnějších“ a „nejkorsičtějších“ vesnic Korsiky. Pak jsme vyrazili směrem do Calvi. Ještě před Calvi jsme zamířili opět na pláž, kde byly vzhledem k silnému větru parádní vlny.

V Calvi jsme se prošli kolem pevnosti, nakoupili a dali si výbornou zmrzlinu. Pokračovali jsme ke klášteru na kopci nad Calvi odlovit dvě kešky.

Pokračovali jsme dále po západním pobřezí a sledovali nádherný západ Slunce do moře. Nakonec jsme zakotvili v kempu u města Galéria.

Fotogalerie

4. den (20. 9.) - Calanche

PlánCalanche, západ Slunce na Cappo Rosso.
Stav počasíJasno, polojasno

Po ránu jsme vyrazili dál na jih, přes sedlo Bocca a Croce, odkud vede stezka do vesnice Girolata, do které nevede žádná silnice. Tuto atrakci jsme vynechali a radši pokračovali přes přístavní město Porto ke Calanche de Piana – útesy oranžové barvy zapsané v UNESCO.

Prošli jsme dvě kratší cesty – Tete de Chien a Roche de bleu. Odpoledne jsme se na chvíli vrátili do Porta, kde byla zatím nejlepší pláž a taky parádní vlny. Stihli jsme i nakoupit. Pak už jsme museli vyrazit směr vesnice Piana, odkud jsme chtěli jít na Cappo Rosso – včetně přespání ve věži. Díky mírnému zdržení v zácpě, jsme od parkoviště vyrazili až v 17:40. Chtěli jsme z věže pozorovat západ Slunce, který měl být kolem 19:20. Cesta měla podle průvodce trvat 1,5h, my jsme to stihli za něco víc než hodinu a v 18:50 jsme byli u věže.

Bohužel počasí nespolupracovalo, takže západ Slunce byl v mracích. Na věži jsme si uvařili večeři a pak pozorovali oblohu a fotili noční fotky.

Fotogalerie

5. den (21. 9.) - Capo d'Orto

PlánVýstup na Capo d'Orto
Výchozí a cílový bodPiana
Převýšení800 m
VrcholCapo d'Orto (1294m) - link

Vstávali jsme brzy, abychom stihli východ Slunce. Východ byl parádní. U věže jsme ulovili kešku a vyrazili zpět k autu. Po chvíli jsme potkali první protijdouicí – museli vyrazit snad po tmě.

Přejeli jsme k fotbalovému hřišti v Pianě, výchozímu bodu na Capo d'Orto. Výstup byl velice zdlouhavý, za každým pahorkem se objevoval další a další. Z vrcholu byl parádní rozhled, Porto bylo přímo pod námi.

Po sestupu jsme jeli prozkoumat pláž d'Arone. Pak jsme začali hledat, kde přenocujeme. Chtěli jsme přespat v Gite d'Etape v Pianě, ale ubytování tam bylo drahé, tak jsme pokračovali do kempu Toracia.

Fotogalerie

6. den (22. 9.) - Tour de Omigna

PlánZápad Slunce na Iles Sanguinaires.
Stav počasíJasno

Ráno se nám opět nechtělo vstávat. Dopoledne jsme přejeli na pláž Peru, odkud jsme vyrazili na procházku k Tour de Omigna. Tam jsme dlouho hledali kešku, která byla špatně zaměřená, ale nakonec jsme ji našli. Pak jsme spěchali zpět na pláž, užít si koupání.

Další zástavka bylo Cargèse. Dál jsme po cestě do Ajaccia ulovili ještě kešku u památníku vylodění řeků. V Ajacciu jsme nakoupili spoustu jídla, projeli zácpou přes město a dali si piknik u pláže. Do města jsme nakonec nešli. Místo toho jsme vyrazili na západ Slunce s výhledem na Iles Sanguinaires. Tam jsme také společně s kačery z Kudrny odlovili kešku.

Pak jsme se přesunuli do kempu Barbicaja, kde byla hodně hrbolatá zem a spousta francouzů. Ještě jsme večer vyrazili s vínkem na pláž pozorovat Měsíc a udělat pár fotek.

Fotogalerie

7. den (23. 9.) - Ajaccio, Propriano

Stav počasíJasno

Vstát se nám podařilo až v 9. Vyjeli jsme do Ajaccia, kde jsme málem nezaparkovali. Nakonec se podařilo, tak jsme v rychlosti proběhli městem. Na místním trhu jsme si koupili Lonzo.

Pokračovali jsme směrem na Propriano, po cestě jsme se zastavili v malebném Olmettu. Dnešní koupání bylo na pláží Lido v Proprianu, docela tam foukalo.

Pokračovali jsme ještě do Sartene a dále na Dolmen de Fontanaccia. Po večeři na odpočívadle jsme ještě odlovili poslední kešku na dávní pevnosti na kopci a pak jeli hledat kemp.

8. den (24. 9.) - Bonifacio

Stav počasíZataženo, přeháňky

Po ránu pršelo, tak jsme se přesunuli do Bonifacia. Za 12€ na osobu jsme si zaplatili výlet lodí k jeskyním a útesům. Výlet byl moc pěkný. Pak jsme si prošli město, výhled z útesů byl úžasný. Odlovili jsme kešku na útesech i na nejjižnějsím cípu ostrova.

Pak jsme spěchali na pláž Palombagia, která vypadala nádherně a voda byla pořád ještě příjemná. Po nákupu jsme zamířili do kempu Aritolu. Na recepci nebyl nikdo ani večer ani ráno, takže tentokrát to bylo zadarmo..

Fotogalerie

9. den (25. 9.) - Monte Calva

Převýšení400 m
VrcholMonte Calva (1377m)

V noci foukal silný vítr, který dokonce ulomil větec stromu a ta nám spadla na stan. Naštěstí se nic nestalo ani stanu ani nám.

Ráno jsme vyjeli do kopců nad vesnicí l'Ospedale a vyrazili na túru k vodopádu Piscia di Gallo. Tam jsme našli kešku, vyfotili vodopád, kolem kterého zrovna slaňovali na lanech a znova potkali stejnou skupinku od Kudrny.

Po obědě jsme ještě vyšlápli na vedlejší Monte Calva. Nahoře nás to málem odfouklo. Pak jsme ještě zajeli do Zonzy a do místního kempu za 12€, kde jsme ještě naposledy potkali známý český autobus.

Fotogalerie

10. den (26. 9.) - Kaskády Polishellu

Stav počasíJasno

Ráno nás probudila pěkná zima. Navíc byla mlha, takže prádlo, které bylo venku na šňůře bylo úplně mokré. Pak nám nešlo nastartovat auto, tak jsme museli potlačit z kopce.

Vyjeli jsme do sedla Bavella, kde bylo jak v zimě – mlha, vítr, déšť. Tak jsme jenom ulovili kešku u parkoviště a pokračovali na kaskády Polishellu. Byly nádherné, vylezli jsme až k poslední kaskádě suchou nohou, tam byla schovaná keš.

Po návratu jsme se jeli vykoupat na pláž u Solenzary, kde jsme později i zakempili. Ještě jsme potom vyjeli a vyšli na Monte Santo, odkud byl taky pěkný výhled se Sluncem nízko nad západním obzorem.

Pak už zpět do kempu a vychutnat si večerní pivo na pláži.

Fotogalerie

11. den (27. 9.) - Kaskády Anglais

Stav počasíPolojasno

Ráno jsme vstávali brzo, abychom stihli východ Slunce z moře. Měli jsme štěstí, protože všude byly mraky, jen na východě bylo jasno.

Pak jsme jeli do Chisy na ferátu. Ale jelikož foukalo, tak byla zavřená. Tak jsme zklamaní odjeli do Vizzavony. Po cestě jsme zastavili u železničního mostu od Eiffela a slyšeli zpívat vedlejší silniční most.

Z Col de Vizzavona jsme vyrazili na kaskády Anglais. Prošli jsme se kousek po proudy a pak pokračovali po GR20 proti proudu až k salaši. U kaskád jsme neúspěšně hledali kešku.

Večer jsme vyrazili směr Corte a dle průvodce vybrali kemp Albadu.

Fotogalerie

12. den (28. 9.) - Lac de Capitello

PlánVylézt k Lac de Capitello.
Výchozí a cílový bodRestonica
Převýšení600 m
Stav počasíPolojasno

Ráno jsme vyrazili do údolí Restonica. Byla sice krutá zima, ale nebyli jsme tam první. Vyběhli jsme k dvěma ledovcovým jezerům Melo a Capitello, kde foukal pekelně studený vítr. Chtěli jsme překonat výšku 2000 mnm, tak jsme ještě chvíli šlapali vzhůru. Ale pak se začalo mračit, tak jsme seběhli dolů.

Prošli jsme se městečkem Corte, které na nás vůbec neudělalo dojem. Po nákupu jsme jeli hledat kemp Tizarella. Ochutnali jsme vínko, sýry, lonzo a pak pozorovali jasnou noční oblohu.

Fotogalerie

13. den (29. 9.) - Punta Culaghia

Výchozí a cílový bodHaut Asco
Převýšení550 m
VrcholPunta Culaghia (2034m)

Jelikož v kempu na recepci nikdo nebyl, tak jsme to opět měli bez placení :-)

Vyrazili jsme hledat ferátu v Ascu. Našli jsme ji až napodruhé, ale bylo zavřeno. Tak jsme se po telefonu (museli jsme lovit signál) domluvili na další den a místo toho jsme pokračovali do Haut-Asco.

Odtud jsme vyrazili do kopce po bývalé sjezdovce. Už je pár let mimo provoz, pěkně zarostlá. Pak nahoru na hřeben a na vrchol Punta Culaghia. Nahoře jsme byli sami, byl tam luxusní výhled a vůbec nefoukalo, takže bylo teplo.

Ze sedla jsme potom seběhli dolů a vrátili se do stejného kempu jako předchozí den. Naše místo bylo zabrané, tak jsme vybrali jiné. Okolo se však potulovala kráva s teletem. Snažili jsme se je vyhnat, ale nechtělo se jim pryč. Nakonec nám pomohli francouzi z druhého stanu. Bylo to veselé, ale nakonec jsme je přece jen vyhnali.

Fotogalerie

14. den (30. 9.) - A Scaletta

FerátaA Scaletta (KS3-A)

Ráno jsme vyrazia do Ponte Leccia. S nalezením agentury In Terra Corsa to tradičně po korsicku nebylo jednoduché. Zaplatili jsme si půlden na ferátě a lanovkách – 22€ na osobu včetně výbavy a pojištění. Po rozsáhlé instruktáží jsme si vylezli středně těžkou ferátu a na cestu dolů použili 3 lanovky. Byla to parádní jízda.

Po obědě v Ponte Leccii jsme najednou nevěděli co dělat. Předpověď na další dny už byla špatná, tak jsme vyrazili do Bastie, že zkusíme přehodit trajekt na dřív než na pondělí. To se nám za 5,80€ podařilo na páteční odpoledne. Prohlédli jsme si Bastiu, nakoupili suvenýry a dali si dobrou pizzu.

Večer se nám nedařilo najít kemp, spousta jich už byla zavřeným. Nakonec jsme našli luxusní kemp San Damiano, který byl překvapivě levný (16€). Ještě jsme šli na pláž, dali si piknik a naposledy skočili do vln.

Druhý den nás čekal už pouze trajekt a 1100km dlouhá cesta domů..