Bernské Alpy - květen 2011

1. den (22. 5.) - Faulhorn

PlánVystoupat na vrchol Faulhorn.
Výchozí a cílový bodFirst
Převýšení550 m
Ušlá vzdálenost11.7 km
Stav počasíZataženo
VrcholFaulhorn (2681m) - link

První den jsme hned po ránu vyrazili lanovkou z místa našeho ubytování (Grindelwaldu) na First (2168 mnm). Byla zrovna akce, takže za cenu jednosměrného lístku (32 CHF) jsme měli zpáteční. Z Firstu jsme se vydali směr Faulhorn. Nejprve byla cesta po pohodové cestě, nad jezírkem, které jsme obešli, jsme začali potkávat sněhová pole. I když to bylo náročnější, na vrchol jsme došli. Chata tam sice byla zavřená, ale výhledy parádní. Dali jsme lehký oběd z vlastních zásob a vydali se zpět k lanovce.

Z vrchní stanice lanovky vede na mezistanici super atrakce – člověk si sedne do sedáku a sjede do mezistanice zavěšen na laně, rychlostí až 80 km/h. Byl to úžasný zážitek.

Odpoledne jsme se ještě šli podívat do soutěsky kousek od vesnice. Ledovcová řeka tam teče v soutěsce hluboké několik desítek metrů. Trasa vede pár metrů nad hladinou po plošinách přidělaných přímo ke skále.

Výškový profilGoogle mapaGoogle EarthFotogalerie

2. den (23. 5.) - Stockhorn

PlánLanovka Stockhorn + Trümmelbachfälle.
Stav počasíPolojasno

Na dnešní den byl naplánován výlet lanovkou na Stockhorn. Nahoře jsme byli docela rychle, ale všude kolem mraky. Nebylo kam spěchat, tak jsme čekali, až se mraky roztrhají a něco třeba uvidíme. Asi po hodině se oblačnost začala trhat. Dírami v mracích jsme obdivovali Eiger, Monch, Jungfrau a další nádherné vrcholy.

Když už jsme byli výhledů nabažení, sjeli jsme do mezistanice lanovky a udělali okruh kolem jezera. Pak hurá dolů, na nákup a na další atrakci.

Trümmelbachfälle – úžasné vodopády ledovcové řeky, která si našla cestu puklinou ve skále. Člověk přijde, nechá se vyvést výtahem zabudovaným ve skále a pak už jen prochází uměle vyraženými tunely a kouká na to, co dovede ledovcová řeka.

Fotogalerie

3. den (24. 5.) - Unterer Grindelwaldgletcher

PlánDojít k chatě Bäregg.
Výchozí a cílový bodGrindelwald
Převýšení950 m
Ušlá vzdálenost14.3 km
Stav počasíJasno

Ráno není kam spěchat, dnes opět uděláme výlet v místě našeho ubytování. Nejdříve stopujeme autobus (sice mimo zastávku, ale řidič naštěstí zastavil) a necháme se vyvést na horní konec vesnice. Od tam je to kousek k první dnešní atrakci – mostu přes soutěsku pod Oberer Gletcher. Abychom se na ten visutý most dostali musíme vyšlápnout nějakých 900 dřevěných schodů (za 5 CHF). Visutý most se pěkně houpal, někteří to nesli těšce.

Nahoře jsme zjistili, že to je slepá ulička, takže abychom mohli pokračovat, museli jsme po schodech zase dolů. Pak jsme se vydali kolem masivu Schreckhornu k Unterer Gletcher. Zajímavostí byla část, kde jde turistická cesta tunelem v masivu – kvůli častým sesuvům. Pohodovou cestou jsme došli k horní stanici lanovky Pfingstegg. Tam jsme se rozhodli, že ještě vylezeme k chatě Bäregg.

Cesta byla sice do kopce, ale pohodová. Od chaty byl nádherný výhled na Unterer Gletcher. Poslouchali jsme praskání lámajícího se ledu a koukali jak jeho části padají do údolí.

Cesta dolů byla taky v pohodě, ale pak už jsme byli celkem unaveni. A to bylo ještě potřeba dojít k našemu ubytování, což bylo zase pěkný kus dokopce. Ale zvládli jsme to.

Výškový profilGoogle mapaGoogle EarthFotogalerie

4. den (25. 5.) - Niessen

PlánZubačka na Niessen, loď po Thunnersee.
Stav počasíJasno

Na dnešek byl nabitý program, takže bylo potřeba vstávat brzo, už v 6. Vyrazili jsme v 7, abychom stihli první zubačku na Niessen. Trochu jsme nestíhali, takže na doržování předepsané rychlosti nebyl moc čas. Dorazili jsme chvíli před první zubačkou. Výjezd nahoru byl zážitek, po křivých kolejích, zavěšeni na jediném laně. Všichni doufali, že se nepřetrhne. Dnes byl sice trochu opar, ale žádné mraky, takže náš čekala úžesná panoramata.

Po hodině výhledů jsme se dali na cestu dolů. Čekala nás další část programu, přejezd do Thunu a výlet lodí po Thunersee. Zábava to je opravdu důchodcovská, takže jsme velmi výrazně snižovali věkový průměr na lodi. Cíl byl za 1h 40minut dojet k Beatushöhlen. Dle mého názoru jeskyně nestojí za to, Moravský kras je rozhodně hezčí.

Po absolvované prohlídce honem zpět k přístavišti a lodí zpět do Thunu. A pak už jen koupit sýr raclette na večeři. Byl moc dobrý.

Fotogalerie

5. den (26. 5.) - Grimselpass

PlánVylézt kam až nás sníh pustí.
Výchozí a cílový bodGrimselpass
Převýšení500 m
Ušlá vzdálenost8.1 km
Stav počasíOblačno

Dnes se naše skupinka rozdělila na dvě části. Naše část vyrazila na Grimselpass, s vyhlídkou nějakého pěkné výšlapu na vrchol s pěkným rozhledem.

Na Grimselpassu byla hrozná zima, tak jsme využili všechno oblečení, které jsme měli. Všude ležely zbytky sněhu, ale nechtěli jsme to vzdát. Říkali jsme si, že zkusíme po úbočí směrem na Sidelhorn dojít, kam až nás sníh pustí. Byla to zábava snažit se hledat cestu mezi sněhovými poli. I když bylo zataženo, občas byl pělný výhled. Sníh nás nakonec nahoru nepustil, zkončili jsme pár metrů pod sedlem Triebtenseelicke – tam byla obrovská sněhová návěj, přes kterou jsme se už nedostali.

Cestu zpět jsme naštěstí našli správně. Při příjezdu k našemu ubytování nás zastihla průtrž mračen.

Výškový profilGoogle mapaGoogle EarthFotogalerie

6. den (27. 5.) - Thun

Stav počasíDéšť

Dnes leje jako z konve. Všude mraky až na zem a nevypadá to, že by se to mělo zlepšit. Tak vyrážíme alespoň do Thunu, koukli jsme na město, na hrad a hlavně nakoupili zásoby na večer.

A zítra už nás čeká pouze 12-ti hodinová cesta zpět do Brna..